Οι μυρωδιές βοτάνων και οι «κλασσικές» μελωδίες μέσα στην τάξη είναι ικανές να αυξήσουν τους βαθμούς ενός μαθητή! Πολυάριθμες έρευ...
Οι μυρωδιές βοτάνων και οι «κλασσικές»
μελωδίες μέσα στην τάξη είναι ικανές να αυξήσουν τους βαθμούς ενός
μαθητή! Πολυάριθμες έρευνες των τελευταίων 15 ετών έχουν αποδείξει ότι ο
θόρυβος μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην απόδοση και τη
δημιουργικότητα μέσα στην τάξη.
Κλασσικό παράδειγμα, τα σχολεία που βρίσκονται δίπλα σε αεροδρόμιο, τα οποία έχουν γεμίσει με μαθητές που έχουν χαμηλές βαθμολογίες στις εξετάσεις...
Ο θόρυβος και η κλασσική μουσική στην τάξη
Τη διαφορά στη μελέτη έκανε ο Bridget Shield, καθηγητής στο London
South Bank University και η Julie Dockrell από το Institute of Education
που δίνουν συμβουλές σε διευθυντές σχολείων για τις επιπτώσεις π.χ. των
σειρήνων ή της κόρνας εν ώρα μαθήματος. Άλλωστε, το ίδιο συμβαίνει και
με το θόρυβο που προκαλούν τα ίδια τα παιδιά μέσα από τις ομιλίες τους. «Είτε
μιλάμε για τα μαθηματικά και τη γλώσσα, είτε για την ορθογραφία, ο
γενικότερος θόρυβος προκαλεί αρνητικά αποτελέσματα στους μαθητές, πόσο
μάλλον στα παιδιά με ειδικές ανάγκες», σχολιάζει ο Shield στο BBC.
Παρόμοια έρευνα πραγματοποιήθηκε πέρσι και στο Ιλινόις, με τη διαφορά
ότι οι ερευνητές παρατήρησαν τη δημιουργικότητα των μαθητών, ενώ άκουγαν
cd με θορύβους της πόλης –ομιλίες, τρυπάνια, κίνηση
κ.α. Όταν δυνάμωσαν τον ήχο… η δημιουργικότητα τους χάθηκε! Γι’ αυτό το
λόγο, πολλοί εκπαιδευτικοί παγκοσμίως έχουν ενσωματώσει την κλασσική
μουσική π.χ. του Μότσαρτ
στο μάθημά τους, ώστε να ενισχύσουν την προσοχή των παιδιών. Ωστόσο, ο
ψυχολόγος Nick Perham από το Cardiff Metropolitan University στην Αγγλία
εξηγεί ότι το κλειδί βρίσκεται στο άκουσμα ενός αγαπημένου τραγουδιού ή ακόμα και ενός μυθιστορήματος, και όχι αποκλειστικά στην κλασσική μουσική.
Η μυρωδιά των βοτάνων και των φρούτων… στην εκπαίδευση!
Στην ίδια φιλοσοφία κινείται μια ακόμα αίσθηση, η όσφρηση.
Εκπαιδευτικοί στο Λύκειο Sydenham του Λονδίνου πήραν την απόφαση να
εκμεταλλευτούν τις μυρωδιές φρούτων ή βοτάνων για την έξτρα απόδοση των μαθητών τους.
Ειδικότερα, γέμισαν την τάξη με αρώματα γκρέιπφρουτ, τη στιγμή που ο
δάσκαλος δίδασκε Μαθηματικά και δυόσμο όταν εξηγούσε Ιστορία. Αφορμή για
το πείραμα αποτέλεσαν οι έρευνες του ψυχολόγου Mark Moss από το
Πανεπιστήμιο Northumbria το 2003, καθώς είχε ανακαλύψει μέσα από τεστ
ότι το δεντρολίβανο ενεργοποιεί το «μνημονικό», ενώ η λεβάντα το μειώνει.
Η επιστημονική εξήγηση, πάντως, βρίσκεται στο ότι ο οσφρητικός βολβός
του εγκεφάλου συνδέεται με τον ιππόκαμπο, περιοχή που ασχολείται με τη
μάθηση. Παράλληλα, όπως ανακάλυψε ο Moss μέσα από τα δείγματα αίματος
μαθητών που συμμετείχαν στα τεστ, η μυρωδιά του δεντρολίβανου ανέβασε τα
επίπεδα της ένωσης 1,8-κινεόλης στο αίμα τους. Το τελευταίο στοιχείο αυξάνει την «επικοινωνία» μεταξύ των κυττάρων του εγκεφάλου...
πηγή: flowmagazine.gr